Skip to main content

تبديلي _ آن لائين تعليم ۽ آخر ڇا ڪجي؟ ذوالفقار بھڻ



تبديلي   _ آن لائين تعليم ۽ آخر ڇا ڪجي؟

ذوالفقاربھڻ

ڪووڊ 19 کان پوءِ ڏسندي ئي ڏسندي انقلابي  تبديليون رونما ٿيڻ لڳيون. اڄ سموري دنيا ۾ اھڙيون تبديليون اچي ويون آھن جن جوڪڏھن ڪنھن سوچيو   به نه ھو. اھڙين تديلين مذھبي عبادتن کان،ثقافتي رسمن،راندين کان تعليمي سرگرمين ، صحت کان معاشي،معاشرتي،سياحتي ،مطلب ت ھر شعبي تي پنھنجا اثر ڇڏيا آھن.ڪو اھڙو شعبو ناھي جيڪوانھن تبديلين جي اثرن کان آجو ھجي.بقولHerakleitos

 The only thing that does not change is change itself.

حقيقت اھا آھي ته  فرد، گھر ،پاڙو، ڳوٺ ،شھر،ملڪ ۽ سموري دنيا اھرين تبديلين جي اثرن مان گذري رھي آھي. ڪووڊ 19 کان پاڻ کي بچائڻ جو واحد حل عالمي ادارن ۽ ڊاڪٽرن اھو ٻڌايو  آھي ته جيترو ٿي سگھي غير ضروري ميل جول کان پاسو ڪيو،گھرن ۾ رھو نتيجي ۾ ٻارن جا ۽ وڏن جا اسڪول بند ٿي ويا.

اھڙي طرح سموري دنيا ۾ آن لائين تعليم لاءِ ماحول سازگار ٿيڻ لڳو.پاڪستان ۾ پرائيويٽ تعليمي ادارا ھڪ انڊسٽري آھي. ان انڊسٽري جا سيڙپڪار سرمائيڪار حڪومتي فيصلن ۾ ھر دور ۾ اثر رکندڙ رھيا آھن.اھي ڪيئن چاھيندا ته اھا انڊسٽري بند ٿي وڃي ۽ سندن ڪاروبار ٺپ ٿي وڃي.

اھڙي طرح ان انڊسٽري جا سرمائيدار پنھنجو ڪاروبار جاري رکيو پيا اچن. بظاھر ۽ حقيقت ۾ به  شاگرد جيڪي بلڪل نه سکي رھيا ھئا، تن کي سکڻ جو ڪجھ موقعو مليو آھي  ۽ اھڙي طرح پاڪستان ۾ والدين جي انڪار ۽ احتجاج باوجود وڏن کان ننڊڙن ادارن تائين آن لائين تعليم کي جاري رکڻ جوھڪ سلسلو شروع ٿي چڪو آھي.     

( Kurt Lewin 1950)

Change Management Model by     پيش ڪيو ھو جنھن ۾ ھن ٽي ڏاڪا بيان ڪيا ھئا.

جن ۾

 Unfreeze:

Change:

Refreeze:

جھن تحت پھريئن مرحلي ۾ ماڻھن کي تبديلي لاءِ تيار ڪرڻ آھي ۽ کين اھو ٻڌائڻ ، سمجھائن ته تبديلي نھايت ضروري آھي ان کان سواءِ ڪو چارو ناھي. ۽ سموري دنيا ۾ تبديلي کي قبول مشڪل سان ڪيو ويندوآھي ان جي مخالف ۽ حمايت ۾ عملي طور ماڻھو ميدان ۾ اچي ويندا آھن. ڪڏھن ڪڏھن ته ان جي ڀرپور نموني مزاحمت يا حمايت پڻ ٿيڻ لڳندي آھي. پاڪستاني سماج انھي پھرين ڏاڪي مان گذري رھيو آھي. جتي ھر مرحلي تي تبديلي کي ته قبول ڪرڻ لا اواز اٿاريو پيو وڃي. يعني احتجاج ۽ سماجي رابطن وارين يعني فيسبڪ ٽويٽر وغيرھ تي  ٽريندز ھلائڻ به  شامل آھي. جڏھن ته ڪجھ ڌريون ان جي حمايت ۾ پڻ سرگردان آھن.

پوءِ  به  تبديلي پنھنجي جڳھ ٺاھي چڪي آھي.

Lewin’s three step model      تحت

ٻئي مرحلي تي  حقيقي منتقلي يا تديلي واقع عمل ۾ اچي ويندي آھي. اھڙي طرح ٽئين مرحلي تي جڏحن ماڻھو تبديلي کي قبول ڪري عمل ڪندا آھن ته اھڙي تبديلي کي وڌيڪ جامع ۽ پائدار ڪيو ويندو آھي،

ھن وقت  Virtual and Distance education آن لائين تعليم جي لاءِ   مختلف  apps and software جو استعمال ٿي رھيو آھي. جن ۾خاص طور

Microsoft Teams

Skype

Google Meet

Google Classroom

Zoom Cloud Chat

Facebook

۽ ٻيا ڪيترائي سافٽويئر ۽ ايپ استعمال ٿي رھيا آھن  پاڪستان ۾ ٽيلي ايجوڪيشن کان وٺي ريڊيو ۽ ٻين زريعن جي ذريعي تعليم جو عمل جاري آھي. ھن ڏس ۾ جيڪي ڏکيائون پيش اچي رھيون آھن . اھي ؛

1.    غربت

2.    بجلي جو تعطل

3.    انٽرنيٽ جي سھولت

4.    نيٽورڪنگ جو مسئلو

5.    والدين جو سھڪار نھ ھجڻ

6.    ٻارن جي عملي ۽ يقيني دلچسپي

7.    امتحان

وغيرھ وغيرھ

ان سموري صورتحال ۾ استاد پڻ  تمام گھڻو متاثر ٿيو آھي. جيڪو بادشاھ طور ٻارن تي حڪمراني ڪندو ھو سو گھر تائين محدود ۽ محصور ٿي ويو آھي جيڪو پاڻ بچائڻ ۾ ڪوشان آھي.

آخر ڇا ڪجي؟

1.حڪومت ماڻھن جي مالي مدد ڪري.

2. ٻارن کي مفت ليپ ٽاپ، ٽيب يا موبائيل مھيا ڪري.

3. تعليم جي نطام کي قومي تحويل ۾ وٺي سرڪاري استادن کان ٻارن کي تعليم ڏياري،

4.بجلي جي بندش ۽ انٽرنيٽ جي نيٽورڪنگ کي بھٽر بنائڻ تي ڌيان ڏئي.

5. سماجي آگاھي لاءِ مھم ھلائي.


Image may contain: 1 person, indoor

Comments

Popular posts from this blog

Reading session عنوان ٻولي سکڻ جون مھارتون Class ADE subject Sindhi پڙھڻ جا جزا پنجن جزن ۾ ورهايو ويو آهي . )1صوتي ڄاڻ )2آواز جو علم )3رواني )4لفظن جو ذخيرو )5سمجهي پڙهڻ

Reading session عنوان ٻولي سکڻ جون مھارتون Class ADE subject Sindhi پڙھڻ ڪنھن به ٻولي ۾ شاگرد جو چار بنيادي لساني مھارتن ٻڌڻ، ڳالھائڻ، پڙھڻ ۽ لکڻ جو سکڻ تمام اھم آھي. لساني تحقيق ٻڌائي پئي ته ننڍا   ٻار اسڪول اچڻ کان اڳ پنھنجي معاشري ۽ گھر جي ماحول مان ٻڌڻ ۽ ڳالھائڻ سکي چڪا ھوندا آھن. پڙھڻ ۽ لکڻ ۾ شاگرد جي مھارت استاد جي معاونت سان ٿيندي آھي جيڪي ھو پھرين درجي کان وٺي پنجين درجي تائين مھيا ڪندا / ڪنديون آھن. پڙھڻ جا جزا پنجن جزن ۾ ورهايو ويو آهي  . )1 صوتي ڄاڻ )2 آواز جو علم )3 رواني )4 لفظن جو ذخيرو )5 سمجهي پڙهڻ روانيء سان پڙھڻ جون خاصيتون: صحيح اچار  رواني مناسب الھا چاڙھا تاڪيد مفھوم جي وضاحت مناسب وٿي مھارتون ذهانت ڇا آهي؟ سکڻ جي صلاحيت ۽ پوءِ ان صلاحيت سان روز مره جي پڙهائڻ دوران ايندڙ مشڪلاتن کي سٺي طريقي سان سلجھائڻ کي ذهانت چئبو آهي . روايتي نظرين ۽ پڙهائڻ جي طريقن ۾ ذهانت جي ترقيءَ لاءِ فقط ٻولي ()Language ۽ عدد شماري ( )Mathematic جي مهارت ڪافي هئي. ان ۾ فقط استاد کي علم جو ذريعو سمجهيو ويندو هو. استاد جو ڪم ٻارن تائين معلومات پهچائڻ هوندو هو. سڀ نظريه

A success story By newly appointed IBA pass HM Saima Khalil, HM at GGPS University campus

A success story By newly appointed IBA pass HM  Saima Khalil, HM at GGPS University campus ================================================================== A success story I am saima khalil newly appointed HM at GGPS University campus when I went to my school there were many serious issues such as low enrollment , drop out, taking money for every things from students( for admission, report cards even for books) short of attandance, no punctuality,less involvment of cummunity, lack of motivation in teacher lack of leadership firstly I observe what are actual issue then with in two days i realiz actuall issue of school is grouping between teachers and worest leadership no one want to sit with other group. Then I start working as mentor I call meetings formal and informal both, motivat them toward their duities after that I take step to utiliz my resources to make school better place for student, I went to karachi university and asked diffrent departments for volintear work and I s

SESLOAF booklet review workshop 22-24 feburay 2017 @ PSTD Karachi

SINDH EDUCATION STUDENTS LEARNING OUTCOME FRAMEWORK (SESLOF) I have been nominated as subject expert for Review and finalization of SESLOF booklet. venue :PSTD Date 22-24 February 2017. Resource persons are Madam rana hussain Rana Hussain | Senior Advisor (Quality Education) | European Union TA | SESSP | British Council | British Deputy High Commission, Shahra-e-Iran, Clifton Karachi Badar Munir Razia Fakir As a subject expert I zulfiqar behan,Idress Jatio and salma Rajpar working on SESLOF framework. Introduction and purpose of workshop discribed by Rana Hussain. Razia Fakir divided to participants in two group. Sindhi group reviewed the draft of SESLOAF booklet and refined, it was very detailed review. We addressed some issues that there is map of sindh, we think it is not updated so we suggest that it should be updated and editing, clarification needed. Other issue we highlighted that there are so many translation and textual errors in technical pages of draft